Obtížná či nepříznivá životní situace
- Identifikační číslo
– - Kód
– - Pojmenování (název) životní situace
Obtížná či nepříznivá životní situace v oblastech níže jmenovaných.
- Základní informace k životní situaci
Sociální pracovníci obce poskytují bezplatně individuální sociální poradenství jednotlivcům či rodinám, které si neví rady a zažívají obtížné či nepříznivé životní situace. Sociální práce se ve svých různých formách zaměřuje na rozmanité, komplexní vztahy mezi lidmi a jejich prostředím. Jejím úkolem je umožnit všem lidem plně rozvinout své možnosti, obohatit jejich životy a předcházet selhání.
Na sociální pracovníky obce se může obrátit každý, kdo řeší svou nepříznivou sociální situaci (žije v nevyhovujícím prostředí, je bez přístřeší, má omezené finance, nemá a hledá zaměstnání, dotýká se ho dluhová problematika, vyžaduje péči druhé osoby z důvodu zdravotního omezením, je pečující osobou, je osobou s duševním onemocněním, oběť agrese, trestné činnosti a domácího násilí apod.)
Sociální pracovník vykonává komplexní sociální práci (níže uvádíme příklady):
- Provádí sociální práci s klientem zaměřenou na jeho změnu,
- navrhuje ve spolupráci s klientem řešení východiska ze situace a pomáhá mu ji řešit,
- provádí depistáže – vyhledávání osob, které by mohly být ohroženy sociálním vyloučením,
- provádí sociální šetření v rámci výkonu agendy sociální práce na obci,
- spolupracuje s dalšími státními, samosprávnými či neziskovými institucemi (např. Úřad práce ČR, orgán sociálně právní ochrany dětí, sociální služby apod.),
- dodržuje etické zásady sociálního pracovníka a zachovává mlčenlivost o všech osobních údajích klienta,
- z každé schůzky je sepsán písemný záznam, do osobního spisu může klient nahlížet.
Konkrétněji:
- Pomáhá při orientaci v systému sociálních a zdravotních služeb, popřípadě při výběru vhodné sociální služby (pečovatelská služba, azylové domy, domovy pro seniory, odlehčovací služby apod.),
- řeší problémy související se ztrátou nebo s rizikem ztráty bydlení,
- poskytuje poradenství v návaznosti na jednotlivé dávky systému (dávky důchodového a nemocenského pojištění, dávky státní sociální podpory, dávky pomoci v hmotné nouzi, dávky pro osoby se zdravotním postižením),
- pomáhá s vyplňováním žádostí o jednotlivé dávky a při vyřizování osobních dokladů,
- pomáhá s hledáním či udržením zaměstnání,
- asistuje při nácviku zvládání sociálních i praktických dovedností (hospodaření s finančními prostředky aj.), pomáhá při řešení finančních problémů (sjednávání splátkového kalendáře aj.),
- poskytuje kontakty a zprostředkovává jednání s dalšími organizacemi.
Sociální pracovník Vám v případě potřeby doporučí službu, se kterou by bylo možné dále spolupracovat.
- Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
Osoby, které řeší svoji obtížnou či nepříznivou sociální situaci, nebo osoby, které mají povědomí o osobě/osobách, které by potřebovaly pomoci.
- Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
V rámci sociální práce se nevydává žádné rozhodnutí, nejedná se o správní řízení. Nejsou stanovené žádné zvláštní podmínky.
- Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace
Kontaktovat sociálního pracovníka lze
- osobně na Odboru sociálních věcí a zdravotnictví - oddělení sociální péče a zdravotnictví Městského úřadu Kolín
- emailem: socialni.odbor@mukolin.cz
- telefonicky: 321 748 259
- Na které instituci životní situaci řešit
Městský úřad Kolín, Karlovo náměstí 45, Kolín; Odbor sociálních věcí a zdravotnictví – oddělení sociální péče a zdravotnictví - budova B, 2. patro.
- Kde, s kým a kdy životní situaci řešit
Situaci lze řešit se sociálními pracovníky oddělení sociální péče a zdravotnictví (kontakty viz adresář úřadu http://www.mukolin.cz/cz/obcan/mestsky-urad/odbory-meu/odbor-socialnich-veci-a-zdravotnictvi/organizacni-struktura/) na Městském úřadě Kolín, Odbor sociálních věcí a zdravotnictví, oddělení sociální péče a zdravotnictví, Karlovo náměstí 45, budova B, 2. poschodí, a to v úřední dny; ostatní dny po předchozí domluvě.
- Jaké doklady je nutné mít s sebou
Doložení dokladů se odvíjí od konkrétní situace klienta, je možné vystupovat v anonymitě.
- Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
-
- Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
–
- Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Lhůty stanoveny nejsou, četnost a potřebnost setkání stanovuje klient spolu se sociálním pracovníkem.
- Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
Osoby a instituce, jichž se řešení dané situace dotýká (rodinní příslušníci, úřady, poskytovatelé sociálních služeb a další osoby).
- Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
– - Elektronická služba, kterou lze využít
podatelna@mukolin.cz
- Podle kterého právního předpisu se postupuje
Mezi základní právní předpisy patří např.
- zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů
- zákon č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi, ve znění pozdějších předpisů
- zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů
- vyhláška Ministerstva práce a sociálních věcí č. 505/2006 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů
- vyhláška Ministerstva práce a sociálních věcí č. 389/2011 Sb., o provedení některých ustanovení zákona o pomoci v hmotné nouzi, ve znění pozdějších předpisů
- vyhláška Ministerstva práce a sociálních věcí ze dne 18. října 2013, č. 332/2013 Sb., o vzoru Standardizovaného záznamu sociálního pracovníka, ve znění pozdějších předpisů
- Jaké jsou související předpisy
– - Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
V případě nespokojenosti s jednáním sociálního pracovníka je možné stěžovat si vedoucímu Odboru sociálních věcí a zdravotnictví Kolín.
- Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
– - Nejčastější dotazy
Mohu kontaktovat sociální pracovníky obce, pokud vím o někom, kdo by potřeboval pomoci?
Ano, sociální pracovníci obce mohou osobu navštívit a proberou s ní aktuální situaci, příp. ji mohou doporučit další vhodné služby.
- Další informace
–
- Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě
Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě. Např.
- Ministerstvo práce a sociálních věcí: viz https://www.mpsv.cz
- Krajský úřad Středočeského kraje: viz https://www.kr-stredocesky.cz/
- Portál veřejné správy ČR: viz https://portal.gov.cz/
- Související životní situace a návody, jak je řešit
– - Za správnost popisu odpovídá útvar
Odbor sociálních věcí a zdravotnictví - Kontaktní osoba
Ing. Mgr. Zdenka Dušková - Popis je zpracován podle právního stavu ke dni
- - Popis byl naposledy aktualizován
9. 5. 2022 - Datum konce platnosti popisu
– - Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace
Pro snadnější komunikaci doporučujeme osobní jednání na našem oddělení.