Zahájení / ukončení provozování živnosti v provozovně
základní informace | rozšířené informace | úplné informace
- Pojmenování (název) životní situace
Podnikání fyzických a právnických osob dle zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů (ŽZ) – zahájení / ukončení provozování živnosti v provozovně - Základní informace k životní situaci
Provozování živnosti v provozovně je upraveno v § 17 ŽZ.
Provozovnou se ve smyslu živnostenského zákona rozumí prostor, v němž je živnost provozována. Za provozovnu se považuje i automat nebo obdobné zařízení sloužící k prodeji zboží nebo poskytování služeb a mobilní provozovna. Mobilní provozovna je provozovna, která je přemístitelná a není umístěna na jednom místě po dobu delší než tři měsíce. - Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
Fyzická osoba - osobně, nebo za ni jedná zástupce.
Právnická osoba - prostřednictvím osoby oprávněné za právnickou osobu jednat (např. člen statutárního orgánu, prokurista, vedoucí organizační složky).
Zastoupení na základě plné moci se prokazuje písemnou plnou mocí. - Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Podnikatel je povinen zahájení a ukončení provozování živnosti v provozovně oznámit předem živnostenskému úřadu.
Živnost může být provozována ve více provozovnách, pokud podnikatel má právní důvod pro jejich užívání. - Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace
Oznámení se podává u kteréhokoliv obecního živnostenského úřadu v písemné formě, zpravidla na formuláři „změnový list“ a to osobně, poštou, elektronicky (se zaručeným elektronickým podpisem nebo do datové schránky tohoto úřadu) nebo v zastoupení (na základě plné moci).
Oznámení je možné učinit též osobně prostřednictvím kontaktního místa veřejné správy (CzechPOINT).
Podání musí být na předepsaném formuláři – viz sekce „Tiskopisy, materiály“ Živnostenského odboru – obecního živnostenského úřadu. - Na které instituci životní situaci řešit
Oznámení změn se podává u kteréhokoliv obecního živnostenského úřadu – centrálního registračního místa (CRM). - Jaké doklady je nutné mít s sebou
Doklad totožnosti fyzické osoby/osoby oprávněné jednat jménem právnické osoby, zmocněnec plnou moc.
Na žádost živnostenského úřadu je podnikatel povinen prokázat právní důvod pro užívání provozovny; to neplatí pro mobilní provozovny a automaty; u mobilních provozoven je podnikatel povinen na žádost živnostenského úřadu prokázat oprávněnost umístnění provozovny. - Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Formulář „změnový list“, prostřednictvím kterého lze učinit na obecním živnostenském úřadě oznámení i k dalším úřadům, např. finančnímu úřadu.
Změnový list, příp. další potřebné formuláře lze získat v sekci „Tiskopisy, materiály“ Živnostenského odboru – obecního živnostenského úřadu, dále na jakémkoliv obecním živnostenském úřadu, příp. jsou volně dostupné na internetových stránkách http://www.mpo.cz/cz/podpora-podnikani/crm/. - Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
Oznámení zahájení a ukončení provozování živnosti v provozovně není zpoplatněno.
Je-li oznámení podáno prostřednictvím kontaktního místa veřejné správy (CzechPOINT), je třeba za přijetí tohoto podání uhradit poplatek 50 Kč. - Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Je-li oznámení o zahájení/ukončení provozování živnosti v provozovně v souladu s živnostenským zákonem, živnostenský úřad tuto skutečnost bez zbytečných průtahů zapíše do živnostenského rejstříku a o provedeném zápisu informuje podnikatele. Lhůta pro vydání vyrozumění není živnostenským zákonem stanovena, živnostenský úřad vyrozumí podnikatele bezodkladně, nejpozději do 30 dnů. - Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
– - Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
Povinnosti podnikatele v souvislosti s provozováním živnosti v provozovně jsou uvedeny v § 17 ŽZ. - Elektronická služba, kterou lze využít
Oznámení lze podat pouze se zaručeným elektronickým podpisem (posta@mukolin.cz). - Popis byl naposledy aktualizován
01.01.2015 - Datum konce platnosti popisu
–