Vydávání matričních dokladů (rodné, oddací, úmrtní listy)
základní informace | rozšířené informace | úplné informace
- Pojmenování (název) životní situace
Vydávání matričních dokladů (rodné, oddací, úmrtní listy) - Základní informace k životní situaci
Matriční doklady (rodné, oddací nebo úmrtní listy) vydává matriční úřad, do jehož správního obvodu spadá obec, ve které se fyzická osoba, o jejíž matriční doklad se jedná, narodila, uzavřela manželství nebo zemřela. Jde-li o narození, uzavření manželství nebo úmrtí státního občana České republiky v cizině, pak matriční doklad vydá zvláštní matrika Úřadu městské části Brno-střed.
Matriční úřad vydá prvopis matričního dokladu oprávněné osobě po předložení platného průkazu totožnosti, případně ho zašle oprávněné osobě na doručenku do vlastních rukou. Při ztrátě rodného, oddacího nebo úmrtního listu může matriční úřad vydat jeho druhopis. - Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
O vydání matričního dokladu mohou požádat:
- fyzické osoby, kterých se zápis týká, jejich manželé, rodiče, děti, prarodiče, vnuci, sourozenci a zplnomocnění zástupci,
- státní orgány nebo orgány územních samosprávných celků pro úřední potřebu,
- statutární orgány církví nebo duchovní jimi zmocnění, jde-li o matriční knihy vedené těmito církvemi do 31.12.1949,
- fyzické osoby, které prokáží, že je to nezbytné pro uplatnění jejich práv před orgány státu nebo před orgány územních samosprávných celků. - Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Prvopisy výpisů z matrik (rodný, oddací, úmrtní list) se vystavují a vydávají občanům bez žádosti, pokud k matriční události došlo na území ČR.
Pokud matriční událost nastane v cizině, musí občan nebo oprávněný žadatel nejdříve požádat o zápis do zvláštní matriky, která pak vydá příslušný matriční doklad. Žádost doložená předepsanými doklady se podává prostřednictvím zastupitelského úřadu nebo matričního úřadu. - Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace
Prvopis matričního dokladu obdrží oprávněná osoba v zákonné lhůtě po provedení zápisu do matriky.
Druhopis matričního dokladu se vydává na základě písemné žádosti oprávněné osoby na místně příslušné matrice. - Na které instituci životní situaci řešit
Obraťte se na matriční úřad, do jehož správního obvodu spadá obec, ve které se fyzická osoba, o jejíž matriční doklad žádáte, narodila, uzavřela manželství nebo zemřela.
Jde-li o narození, uzavření manželství či úmrtí státního občana ČR v cizině, matriční doklad vydá zvláštní matrika Úřadu městské části Brno-střed. - Jaké doklady je nutné mít s sebou
- platný doklad prokazující totožnost,
- popř. veřejnou listinu (např. rodný list, rodný a křestní list, oddací list) nebo listinu, ze které bude zřejmé, že matriční událost se týká členů Vaší rodiny v zákonem stanoveném rozsahu nebo kterým prokážete, že je to nezbytné pro uplatnění Vašich práv před orgány státu nebo před orgány územních samosprávných celků,
- popř. ověřenou plnou moc, vyřizuje-li žádost zmocněný zástupce.
V případě žádosti o zápis matriční události do zvláštní matriky v Brně doporučujeme vždy konzultovat s matrikou, jaké doklady je třeba předložit, jestli je třeba vyšší ověření dokladu (liší se u jednotlivých států). - Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Předepsané formuláře pro výpis z matriky nejsou stanoveny. - Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
Za vydání prvopisu matričního dokladu se nevybírá žádný správní poplatek. Za vydání druhopisu rodného, oddacího nebo úmrtního listu se hradí správní poplatek ve výši 100 Kč v hotovosti, popř. poštovní poukázkou. - Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Lhůta pro vyřízení je do 30 dnů. - Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
Další účastníci postupu nejsou stanoveni. - Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
Další činnosti nejsou stanoveny. - Elektronická služba, kterou lze využít
Tuto situaci nelze řešit zasláním elektronickou poštou. - Popis byl naposledy aktualizován
04.09.2019 - Datum konce platnosti popisu
Konec platnosti návodu není stanoven.