Kolín Rübenbahn | mukolin.cz

jazyk cz jazyk en jazyk de
 

Kolín Rübenbahn

PDF E-mail Print

 

Kolínská řepařská drážka

Polabské řepařské drážky vznikaly na přelomu 19. a 20. století a jejich délka dosáhla více než 130 km.
Jednalo se o drážky vycházející z Kolína, Vlkavy, Křince, Kopidlna, Dymokur a Liběvsi. Po drážkách byla dopravována cukrová řepa do jednotlivých cukrovarů.
Nejstarší drážkou tohoto typu byla právě kolínská řepařská drážka postavená v roce 1894. Vedla z Kolínského cukrovaru, který stál v místě dnešní Elektrárny Kolín a.s., do Františkova (Ovčáry), do Býchor a až do Jestřábí Lhoty. Celková délka trati dosáhla 10,6 km, odbočka do Františkova měřila dalších 0,9 km. Ke svému účelu sloužila drážka téměř 70 let.  

V roce 2000 vzniklo občanské sdružení Klub pro obnovu Kolíské řepařské drážky, nýnější zapsaný spolek Kolínská řepařská drážka z.s., jehož cílem bylo obnovit část nejstarší řepné malodráhy. S finanční podporou EU, Středočeského kraje, Města Kolína a TPCA a celé řady dalších dárců se podařilo během 10 let znovu postavit 4,5 km úzkorozchodné dráhy, areál nádraží v Kolíně-Sendražicích a koncovou stanici v Býchorech. Velká čast trati byla postavena členy Klubu, zároveň se členové podílejí na opravách a rekonstrukcích lokomotiv a vagónů.

Slavnostní otevření prvního obnoveného úseku řepařské drážky se konalo 23. června 2007. V další etapě byla trať prodloužena na Výrovnu, pak následovala stavba trati na Mlýnek a vybudování netradiční naučné stezky kolem trati. V posledních dvou etapách byla dostavěna trasa do stanice Býchory a v roce 2015 byla slavnostně konečná stanice otevřena. V dalším roce tam vznikl dětský park.

 

Drážka je v provozu od května do října, střídají se vlaky tažené parní nebo dieselovou lokomotivou.  
O prázdninových středách (červenec – srpen) jsou vlaky taženy dieselovou lokomotivou.


Poslední úprava: 28.03.2018 09:30:14, Kateřina Tesařová

Bilden

25_p-era 3 (1) 1_p-era 3 (1)