Oznámení změn
základní informace | rozšířené informace | úplné informace
- Pojmenování (název) životní situace
Podnikání fyzických a právnických osob dle zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů (ŽZ) – oznámení změn a doplnění údajů a dokladů - Základní informace k životní situaci
Podnikatel je povinen živnostenskému úřadu oznámit všechny změny a doplnění týkající se údajů a dokladů, které jsou stanoveny pro ohlášení živnosti i jako náležitosti žádosti o koncesi a předložit o nich doklady do 15 dnů ode dne jejich vzniku. To neplatí, pokud jde o změny a doplnění již zapsané v základních registrech, v obchodním rejstříku nebo v informačním systému evidence obyvatel, pokud je podnikatel občanem České republiky, anebo v informačním systému cizinců, pokud je podnikatel cizincem. Změny a doplnění údajů získaných z těchto registrů, systémů nebo z obchodního rejstříku zapíše živnostenský úřad bez zbytečného odkladu do živnostenského rejstříku.
Oznamují se například tyto změny:
- u fyzických osob - doplnění titulu, změna adresy sídla, změna odpovědného zástupce, rozsah předmětu podnikání, umístění organizační složky, změna doby, na kterou bylo živnostenského oprávnění vydáno (zejména u zahraničních fyzických osob), apod.;
- u právnických osob - změny odpovědných zástupců, rozsah předmětu podnikání apod. - Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
Fyzická osoba - osobně, nebo za ni jedná zástupce.
Právnická osoba - prostřednictvím osoby oprávněné za právnickou osobu jednat (např. člen statutárního orgánu, prokurista, vedoucí organizační složky).
Zastoupení na základě plné moci se prokazuje písemnou plnou mocí. - Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Nastane-li změna údajů, je podnikatel povinen oznámit živnostenskému úřadu do 15 dnů od vzniku všechny změny a doplnění, a předložit doklady o nich. - Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace
Oznámení změn se podává u kteréhokoliv obecního živnostenského úřadu v písemné formě, zpravidla na formuláři „změnový list“ a to osobně, poštou, elektronicky (se zaručeným elektronickým podpisem nebo do datové schránky tohoto úřadu) nebo v zastoupení (na základě plné moci).
Oznámení je možné učinit též osobně prostřednictvím kontaktního místa veřejné správy (CzechPOINT).
Podání musí být na předepsaném formuláři – viz sekce „Tiskopisy, materiály“ Živnostenského odboru – obecního živnostenského úřadu. - Na které instituci životní situaci řešit
Oznámení změn se podává u kteréhokoliv obecního živnostenského úřadu – centrálního registračního místa (CRM). - Jaké doklady je nutné mít s sebou
Doklad totožnosti fyzické osoby/osoby oprávněné jednat jménem právnické osoby, zmocněnec plnou moc a dále je podle druhu oznamované změny nutno doložit příslušný doklad, např.:
- u fyzických osob – při doplnění akademického titulu vysokoškolský diplom, při změně adresy sídla doklad prokazující právní důvod pro užívání prostor, do nichž fyzická osoba umístila místo podnikání, liší-li se od bydliště, zahraniční fyzické osoby při změně doby, na kterou bylo oprávnění vydáno, doklad o prodlouženém povoleném pobytu apod.;
- u právnické osoby – při změně adresy sídla doklad prokazující právní důvod pro užívání prostor, v nichž má právnická osoba na území České republiky sídlo, není-li ohlašovaná adresa sídla již zapsána v obchodním rejstříku nebo jiné evidenci apod.
Doklad o zaplacení správního poplatku, pokud změna podléhá správnímu poplatku. - Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Formulář „změnový list“, prostřednictvím kterého lze učinit na obecním živnostenském úřadě oznámení i k dalším úřadům, a to k finančnímu úřadu, ke správě sociálního zabezpečení, zdravotní pojišťovně a k úřadu práce.
Změnový list, příp. další potřebné formuláře lze získat v sekci „Tiskopisy, materiály“ Živnostenského odboru – obecního živnostenského úřadu, dále na jakémkoliv obecním živnostenském úřadu, příp. jsou volně dostupné na internetových stránkách http://www.mpo.cz/cz/podpora-podnikani/crm/. - Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
Správní poplatky jsou vybírány podle zákona č. 634/2004 Sb. o správních poplatcích, části I, položky 24:
• vydání výpisu z živnostenského rejstříku po provedení oznámené změny 100,- Kč
• změna rozhodnutí o udělení koncese 500,- Kč
• vydání rozhodnutí o schválení odpovědného zástupce pro koncesovanou živnost 500,- Kč
• přijetí podání kontaktním místem veřejné správy 50,- Kč
Poplatek je splatný při oznámení změny. Nebude-li poplatek zaplacen, správní úřad úkon neprovede. Je-li současně učiněno více úkonů podléhajících poplatku, vybere správní úřad jen jeden poplatek ve výši odpovídající nejvyšší sazbě.
Poplatek lze uhradit v hotovosti na pokladně Městského úřadu Kolín, Karlovo náměstí 44, 280 12 Kolín I. - Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Na základě oznámení podnikatele a doložených dokladů provede živnostenský úřad zápis do živnostenského rejstříku a podle okolností případu vydá výpis nebo informuje podnikatele o provedeném zápisu. Lhůta pro vydání vyrozumění není živnostenským zákonem stanovena, živnostenský úřad vyrozumí podnikatele po splnění zákonných požadavků bezodkladně, zpravidla nejpozději do 30 dnů. Není-li oznámená změna nebo doplnění doložena potřebnými doklady, živnostenský úřad vyzve podnikatele k předložení dokladů a stanoví lhůtu pro splnění této povinnosti, která činí nejméně 15 dní; zápis do živnostenského rejstříku do předložení dokladů neprovede.
Týká-li se změna rozsahu předmětu podnikání ohlašovací živnosti a není-li doložena doklady podle ŽZ, rozhodně živnostenský úřad v samostatném řízení, že živnostenské oprávnění v rozsahu oznámené změny ohlášením nevzniklo.
U koncesované živnosti živnostenský úřad na základě oznámení podle okolností případu změní rozhodnutí o udělení koncese, provede zápis změn do živnostenského rejstříku nebo informuje podnikatele o provedeném zápisu nebo rozhodne o pozastavení provozování živnosti nebo o zrušení živnostenského oprávnění. - Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
Odpovědný zástupce, je-li ustanovován (§ 11 ŽZ). - Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
– - Elektronická služba, kterou lze využít
Oznámení lze podat pouze se zaručeným elektronickým podpisem (posta@mukolin.cz). - Popis byl naposledy aktualizován
01.01.2015 - Datum konce platnosti popisu
–