Za moderní architekturou | mukolin.cz

jazyk cz jazyk en jazyk de
 

Za moderní architekturou

PDF E-mail Print

Náš výlet začneme stylově u kolínské vodárny. 45 metrů vysoká dominanta Kolína pochází z roku 1928 a od roku 2010 je na seznamu nemovitých kulturních památek. Od vodárny se po propletení dvěma kruhovými objezdy dostaneme pohodlným cyklopruhem podél silnice od sídliště do Štítar, odkud zamíříme do Radovesnic a na Křečhoř. Zde dojedeme až na křižovatku hlavních cest a odbočíme vlevo po žluté značce, ze které ale záhy uhneme doprava na panelovou cestu vedoucí přes vrch Křečhoř (333 m.n.m.) až do Libodřic. A zde už přichází jeden z vrcholů našeho výletu. Kubistická Bauerova vila z let 1912 – 1914 od architekta Josefa Gočára. Přístupná je celoročně, ale prohlídku je třeba předem objednat na telefonu 602 188 419 u paní Markové. Z Libodřic budeme muset vystoupat krátký kopec do Polních Voděrad, odkud budeme směřovat na Lošany, Lošánky, Kbel a Kbílek. Na Kbílku se napojíme na hlavní silnici směrem na Uhlířské Janovice, ale hned jak mineme autobusovou zastávku, odbočíme vlevo na silničku, z níž se nám naskytne krásný pohled na nový zámek v Ratboři. Stavba z let 1910 – 1913 je dílem dalšího vynikajícího architekta moderní doby, Jana Kotěry. Přístupná je celoročně od 9 do 18 hodin a vstupné činí 70 Kč, pro důchodce a děti 50 Kč a hosté restaurace mají prohlídku zdarma. Stejně tak zajímavý je ale i v těsném sousedství stojící starý zámek, na jehož přestavbě se taktéž podílel architekt Jan Kotěra, avšak který je prozatím veřejnosti uzavřen. Z Ratboře se pak vydáme na Pašinku a odtud dále po silnici směrem na Kolín. Přes obchvat nás převede nová cyklostezka, která nás napojí na zbytek původní silnice z Pašinky směrem k nemocnici a dále Žižkovou ulicí ke kolínskému Gymnáziu, kde naši projížďku ukončíme. Budova z let 1923 – 1925 pochází z dílny architektů Jana Mayera a Viléma Kvasničky, spolužáků již zmíněného Jana Kotěry z pražské Uměleckoprůmyslové školy.

Jelikož výlet je určen nejen všem cykloturistům, ale především také nadšencům architektury, je vhodný i pro silniční kolo, protože se celou cestu jede po asfaltu či betonových panelech, avšak to je jen krátký úsek za Křečhoří. Výškový profil je lehký, za celou cestu dlouhou 26 kilometrů nastoupáme cca 300 metrů. Doufám, že alespoň některé z Vás tento tip na poněkud netradiční výlet zaujal a že se Vám snad bude líbit.

Autor: Petr Křemen

Zdroj údajů: www.cestyapamatky.cz

Zdroj mapy: www.cykloserver.cz/cykloatlas/

Foto: Petr Křemen

 


Poslední úprava: 15.06.2012 12:00:46, Petra Kučerová