Kolem řepařské drážky | mukolin.cz

jazyk cz jazyk en jazyk de

Kolem řepařské drážky

PDF E-mail Print

Naši cestu začneme tradičně na Karlově náměstí v Kolíně, odkud se vydáme přes starý most a Jiráskovo náměstí Tovární ulicí až na křižovatku s Třídvorskou, kde odbočíme na Tři Dvory. Po chvíli už můžeme využít pohodlnou cyklostezku podél rušné silnice, ale příliš si jí neužijeme. Za čerpací stanicí totiž uhneme doleva a budeme sledovat zelenou turistickou značku. Té se budeme držet až do chvíle, než se k ní připojí žlutá značka. Ale pozor, zelená do té doby (dokud je značena sama bez žluté) vede místy vedle cesty lesem mezi stromy, a tak se nenechte zmást a pokračujte po té pohodlnější hlavní cestě, zelená se na ni totiž opět napojí. A až se k ní připojí i žlutá, držte se už žlutého značení. Na rozcestí Včelín se žlutá od zelené odpojí a pokračuje už sama. Na Výrovně se dostaneme k drážce. Je tam ohniště a posezení a místo přímo láká k rodinnému pikniku. Stále se držíme žluté a míříme podél trati k Písečnému Mlýnu, kde je nyní konečná stanice drážky. Od konečné stanice budeme dále pokračovat rovně po „hlavní“ cestě, která nás zavede až do Býchor. Tam odbočíme doleva a kolem kostela sv. Bartoloměje v dnešní podobě z poloviny 19. století obec opustíme a před námi se objeví nejnáročnější úsek celé trasy, a to stoupání na vrch Horka (248 m.n.m.), pod nímž byl roku 1924 nalezen zlatý poklad ze střední doby bronzové. Před sjezdem do Ovčár se nám naskytne výhled z ptačí perspektivy na Kolín a blízké okolí. V Ovčárech, kde v letech 1859-63 chodil do školy Jaroslav Vrchlický, pak uhneme doleva na Kolín, a napojíme se tak na cyklotrasu 4348, která nás před kostelem sv. Jakuba Většího v dnešní pseudogotické podobě z počátku dvacátého století svede z hlavní silnice a postupně dovede polními cestami až k začátku kolínské řepařské drážky před nádraží Kolín – Sendražice. Odtud pak už budeme pokračovat po cyklostezce podél Ovčárecké ulice až za podchod pod železniční tratí Kolín – Velký Osek, kde se dáme doleva a poté se stočíme doprava směrem ke hřbitovu, kolem něhož projedeme dále a na křižovatce s Okružní ulicí zahneme doprava a budeme pokračovat až na konec Okružní ulice k Borkům, kde se můžeme vyfotit u pomníku Medvědům od Kolína z kresleného filmu Břetislava Pojara Potkali se u Kolína. Odtud pak přes lávku a dále Sokolskou a Pražskou ulicí zpět na Karlovo náměstí. Výlet lze samozřejmě jet i opačným směrem či všelijak kombinovat s projížďkou vláčkem po drážce, který jezdí každý víkend a také o státním svátku, ale pozor, provoz drážky končí o víkendu 1. a 2. října, a to stylově „Řepánkovými slavnostmi“. Podél železnice je také nově zbudována naučná stezka s dvanácti zastaveními a odpočívadly. Možností je mnoho a věřím, že si každý vybere podle libosti.

Zdroj mapy: Shocart, spol. s r. o., http://www.cykloserver.cz/cykloatlas/